نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

نحوه ویرایش و ایجاد پروفایل واحد اساتید و پژوهشگران در پایگاه اطلاعاتی Scopus

نحوه ویرایش و ایجاد پروفایل واحد اساتید و پژوهشگران در پایگاه اطلاعاتی Scopus


اشکالات موجود در پروفایل اساتید و پژوهشگران دانشگاه، مانند شیوه نگارشی متعدد اسامی افراد، ادغام مقالات نویسندگان افراد با اسامی مشابه، اشکال در وابستگی دانشگاهی، دیده نشدن برخی از مقالات افراد و... که موجب می شود شاخص های علم سنجی اشتباه استخراج شود. برای این منظور بایستی مطابق مراحل ذیل پروفایل پژوهشگران را در این پایگاه اصلاح نمود.

 

جستجوی پروفایل نویسندگان در پایگاه Scopus

برای ورود به پایگاه اطلاعاتی Scopus از طریق آدرس https://www.scopus.com اقدام نموده ، گزینه Authors را انتخاب نموده در باکس (Author last name) نام خانوادگی و در باکس (Author first name) حرف اول نام کوچک یا شکل کامل نام کوچک درج می شود. می توان در باکس سوم ( Affiliation) وابستگی دانشگاهی را هم قید کرد.

  • لازم بذکر است می توان در باکس وابستگی دانشگاهی فقط اسم شهر یا کشور را نیز قید کرد.
  • در صورتی که اساتید دارای ID ORCID باشد می توان آنرا در باکس مربوطه وارد نمود در چنین مواردی دیگر نیازی به پر کردن سایر باکس ها نمی باشد.

با توجه به اینکه اسامی نویسندگان در مقالات دارای دو یا چندین نوع نگارشی می باشند. به همین دلیل استفاده از عملگرهای جستجو بسیار مفید است. در پایگاه اسکوپوس می توان از کاراکتر ستاره (*) به جای حرف یا حروفی که به صورت های مختلف نوشته می شوند استفاده کرد.

برای مثال: جناب آقای دکتر هادی پیری دوگاهه عضو محترم هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دارای اسامی مختلف نوشتاری در مقالات می باشند:

Peeri Dogaheh, Hadi

Peeri Doghaheh, Hadi

Peeridogaheh, Hadi

Piri, H.

یا جناب آقای مهدی فضل زاده

چنانکه مشاهده می گردد اسامی نویسندگان به همراه تعداد مقالات، حوزه فعالیت و وابستگی دانشگاهی در نتایج جستجو ارائه شده است. در برخی از موارد اسامی بطور کامل ارائه نمی شود، که در چنین حالتی با انتخاب گزینه Show profile matches with one document ، همه اسامی قابل رویت می شود. که بعد از بررسی اسامی فرد مورد نظر که به اشکال متفاوت دیده می شود را انتخاب سپس گزینه R equest to merge author را انتخاب می کنیم، فرآیند ویرایش پروفایل نویسنده شروع می شود

مرحله اول: Start

در این مرحله افراد انتخاب شده جهت بررسی مجدد به همراه ID نویسنده و وابستگی دانشگاهی ارائه می گردد. بعد از کسب اطمینان از صحت اطلاعات گزینه Start را کلیک می کنیم.

مرحله دوم: Is there a name preference

در این مرحله نیز مطابق نام نویسنده در پروفایل‌های انتخابی، فهرستی از اسامی پیشنهادی به صورت باکس کشویی، برای تعیین نام صحیح نویسنده ارائه می شود. پس از انتخاب نام مورد نظر روی کلید Continue کلیک می‌کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

سپس با تایید پروفایل شخصی گشوده شده، کلید Continue را کلیک کرده وارد مرحله بعدی می‌شوید.

گزینه مربوطه را انتخاب کرده مجدداً کلید Continue را کلیک نمایید

مرحله سوم: Review Documents

این مرحله از مهمترین مراحل فرآیند به حساب می‌آید، در این قسمت لیست مقالات در پروفایل نویسندگانی که در مرحله اول انتخاب شده‌اند ارائه می شود با انتخاب گزینه " Search Missing documents" وارد مرحله Review documents می‌شوید تا اصلاحات مورد نظر را انجام دهید. در صورت درست بودن اطلاعات با انتخاب گزینه Next وارد مرحله بعدی می‌شوید

شما می‌توانید مقالات مربوط به نویسنده مورد نظر را انتخاب یا در صورت اشتباه بودن حذف یا اضافه نمایید. برای افزودن مقاله گزینه Search for missing documents را از پایین صفحه انتخاب، در پنجره باز شده عنوان مقاله را بطور کامل یا واژه‌ای از عنوان را جستجو نمایید، پس از یافتن مقاله و انتخاب آن روی گزینه Confirm Author را کلیک کنید.

در پنجره جدیدی که گشوده می شود نام نویسنده مورد نظر را انتخاب سپس روی گزینه Set author sequence کلیک می‌کنید تا مقاله مورد نظر به لیست اضافه شود.

همچنین می‌توانید در این مرحله ترتیب مقالات را نیز تنظیم کنید

 

پس از اینکه از تکمیل اطلاعات اطمینان یافتید روی گزینه Add document کلیک می کنید.

مرحله چهارم: Review Affiliation

چنانچه باز در Affiliation اشکالی وجود داشته باشد اشکالات را رفع می کنید در غیر اینصورت با کلیک روی گزینه Confirm and Submit وارد مرحله بعدی می شوید.

مرحله پنجم: Submit

این مرحله در واقع آخرین مرحله ویرایش پروفایل نویسنده می باشد که با ارائه نام و نام خانوادگی، وابستگی دانشگاهی و مقالات اضافه شده با کلیک روی گزینه Submit کل اطلاعات را تایید می کنید.

سپس پیام، مبنی بر ارسال تاییدیه اطلاعات به پست الکترونیکی نویسنده ارائه می شود.

در این مرحله نویسنده می بایست به منظور شروع فرآیند بررسی تیم Scopus لینک ارسالی Verification Email را به پست الکترونیکی خود تایید کند

توجه داشته باشید زمانی که نویسنده دارای یک پروفایل باشد، پس از جستجو براساس نام نویسنده روی نام نویسنده مورد نظر کلیک کنید تا وارد پروفایل مربوطه مطابق شکل زیر شوید. بعد روی گزینه Request author detail corrections کلیک کرده فرآیند قبلی را طی کنید.

پس از بررسی توسط پایگاه اطلاعاتی Scopus حداکثر تا یک هفته پروفایل روزآمدسازی شده، شامل اطلاعات صحیح علم سنجی مانند تعداد مقالات، استنادات، H-Index ، لیست مقالات استنادکننده، همکاران علمی و سال ارائه مقاله و... می شود.